Rancière: A Questioning of Speeches in Defense of Minorities

Authors

  • Nora Isela Garcia Benítez Universidad Pedagógica Nacional Morelos

Keywords:

Universalism, identity, subjectification, identification, social justice

Abstract

In the present article we analyze two discourses coming from political philosophy, one communitarian and the other liberal, represented by Charles Taylor and Will Kymlicka respectively, of which we use to show that based on universalist principles and identities their pretensions of justice and social equity can be questioned in favor of cultures or minority groups. For this purpose we use the notions of subjectification and identification, as well as politics and police that were proposed by Jacques Rancière, as categories of analysis.

Author Biography

Nora Isela Garcia Benítez, Universidad Pedagógica Nacional Morelos

Docente-investigadora en la Universidad Pedagógica Nacional-Morelos, en licenciatura y maestría. Maestra en filosofía por la UNAM. Licenciada en Filosofía por UAEM. En la actualidad estudiando el doctorado en Filosofía en el COLMOR, líneas de investigación sobre filosofía de la educación desde la perspectiva ética, epistemológica y política. Investigaciones recientes sobre: Procesos de aprendizaje autónomo en estudiantes de intervención educativa a partir de la propuesta de Jacques Rancière expuesta en su obra el maestro ignorante. La vinculación entre la investigación y la intervención en las prácticas educativas de los estudiantes de la Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional Morelos. Publicaciones: Revista Filosofía desde nuestra América. Posibilidad, crítica y Reflexión. Semestre I-2014. Volumen 5. Autora del capítulo: “La creatividad como acto de emancipación” del libro “Perspectivas sobre la creatividad en educación”, UAEM, 2018.

References

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Published

2020-06-25

How to Cite

Garcia Benítez, N. I. “Rancière: A Questioning of Speeches in Defense of Minorities”. DISCOURSE STUDIES, vol. 5, no. 2, June 2020, pp. 89-105, https://esdi.uaem.mx/index.php/esdi/article/view/37.