#Owningwhatwesay. Women's writing on Twitter [“x”]

Authors

  • Teresa Díaz Torres Doctorado en Estudios Feministas Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Xochimilco

DOI:

https://doi.org/10.30973/esdi.2025.11.1.204

Keywords:

women's writing; hypertext; social networks; feminisms

Abstract

In this article, I analyze the hypertextual writing developed by Twitter users ["X"], as they come into contact with the narratives and experiences of other women and various feminist practices that are produced on the platform. Through the testimonies of five active women on Twitter, I reflect on the way a process of subjective transformation occurs by writing and positioning themselves as subjects of enunciation. Through feminist discussions on escritura de mujeres and the feminización de la escritura, I understand this writing in tweets as an [other] writing that moves away from the literary canon, positioning itself as everyday writing without established rules and capable of questioning certain prevailing systems of domination.

References

Baeza Erazo, Rodrigo Andrés. “Diferencia Sexual y Cuerpo En La Escritura de Mujeres. Trazos Para Una Crítica Desarticuladora de Los Bordes.” Revista Nomadías, no. 26, 2018, pp. 13–30.

Bautista Pérez, Judith. “El Relato de Lo Comunitario y La Transmisión de La Vida Comunitaria.” Tema y Variaciones de Literatura, pp. 49–55, 2016.

Braidotti, Rosi. Feminismo, Diferencia Sexual y Subjetividad Nómade. Gedisa Editorial, 2015.

Braidotti, Rosi. Metamorfosis. Hacia Una Teoria Materialista Del Devenir. Akal, 2005.

Cansino, Cesar. “Viejas y Nuevas Tesis Sobre El Homo Twitter.” Del Homo Videns Al Homo Twitter: Democracia y Redes Sociales, editado por Cesar Cansino et al., Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2016, pp. 11–29.

Cixous, Helene. La Risa de La Medusa. Ensayos Sobre La Escritura. Anthropos, 1995.

Courau, Thérése, y Marie-Agnés Palaisi. “Escrituras Nómades Del Cuerpo En La Era Ciberfeminista de La Post-Autoría: ¿dónde Es Aquí? De Valeria Flores.” Interferences Litteraires/Literaire Interferenties, no. 27, 2017, pp. 185–96.

Da Ponta, Eva, y Silvia Tabachnik. “Escrituras Virtuales y Subjetivación. Los Nuevos Escribientes de La Red.” Revista Heterotopías, vol. 2, no. 3, 2019, pp. 25–35.

Deleuze, Gilles, and Félix Guattari. El Anti Edipo. Capitalismo y Esquizofrenia. Paidós, 1985.

Garberoglio, María de la Paz. “Literatura y Nuevas Tecnologías. Cambios En Las Nociones de Lectura y Escritura a Partir de Los Weblogs.” Cuaderno 45. Centro de Estudios En Diseño y Comunicación., 2013, pp. 103–14.

García López, Celia. “Elene Cixous y La Cuestión de La Escritura Femenina.” Del Prudente Saber..., no. 7, 2012, pp. 103–14.

Garzón Martínez, María Teresa. “Monserrat Ordóñez y La ‘Escritora Excluida’. Notas Sobre La Crítica Literaria Feminista En Colombia.” Mundos En Disputa. Intervenciones En Estudios Culturales, coordinado por María Teresa Garzón Martínez y Nydia Constanza Mendoza Romero, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2007, pp. 49–68.

Garzón Martínez, María Teresa. “Ninguna Guerra En Mi Nombre: Feminismo y Estudios Culturales En América Latina.” Nómadas, no. 40, 2014, pp. 158–73.

Gónzalez, Helena. “Simulaciones Del Yo. Autobiografía y Blogs En Las Escritoras Gallegas.” IX Jornadas de Historia de Las Mujeres. IV Congreso Iberoamericáno de Estudios de Género, 2008, pp. 1–16.

Hill Collins, Patricia. Black Feminist Thought. Knowledge, Conssiousness and Politics of Empowerment. Routledge, 2000.

hooks, bell. El Feminismo Es Para Todo El Mundo. Traficantes de sueños, 2017.

hooks, bell. Respondona. Paidós, 2022.

Lamarca, María. Hipertexto: El Nuevo Concepto de Documento En La Cultura de La Imagen. 2020, http://www.hipertexto.info/documentos/hipertexto.htm.

Luongo, Gilda. “Contrapunto Para Cuatro Voces: Emergencias Privadas/Urgencias Públicas En La Escritura de Mujeres.” Revista Signos, vol. 38, no. 7, 2005, pp. 111–22.

Martín Horcajo, Montserrat. “The Contribution of Sexual Difference Feminism to the Analyses of Gender within Sport.” Revista Internacional de Sociología, vol. LXIV, no. 44, Aug. 2006, https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.30.

Mulato, Abril, y Mónica Ruiz. “Tamara de Anda ‘Plaqueta’ Explica Por Qué Un Piropo No Es Un Halago Sino Una Forma de Acoso.” El País, 2017, https://verne.elpais.com/verne/2017/03/22/mexico/1490142434_128960.html.

Richard, Nelly. “¿Tiene Sexo La Escritura?” Debate Feminista, vol. 9, Mar. 1994, pp. 127–39, https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1994.9.1755.

Rivera Garza, Cristina. Escribir No Es Soledad. editado por Universidad Nacional Autónoma de México, 2014.

Rosal, María. “La Poesía En Los Tiempos Del Blog: Jóvenes Poetas Españolas.” Sociocriticism, vol. 1, no. 31, 2016, pp. 181–207.

Rovira-Esteva, Sara, y Amelia Sáinz López. “Femenino Virtual: Aproximación Al Blogging de Mujeres En China.” Cruce de Miradas, Relaciones e Intercambios, coordinado por Pedro San Ginés, Universidad de Granada, 2010, pp. 421–33.

Sola, Salome. “¿Víctima o Heroína? Un Anális Crítico de Los Blogs ‘de Mujeres’ y ‘En Femenino.’” Discurso y Sociedad, vol. 6, no. 4, 2012, pp. 815–49.

Solnit, Rebecca. La Madre de Todas Las Preguntas. Capitán Swing Libros, 2018.

Violi, Patrizia. “Espacio Público y Espacio Privado En La Era de Internet. El Caso de Los Blogs.” Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 13, 2008, pp. 39–59.

Visa, Mariona. “Las Madres Toman La Palabra. Análisis Del Fenómeno de Los Blogs de Madres.” I Congreso Internacional de Comunicación y Género., 2012, pp. 11628–47.

Portadilla: #SerDueñasDeLoQueDecimos. La escritura de mujeres en Twitter (X)

Published

2025-06-30

How to Cite

Díaz Torres, T. “#Owningwhatwesay. Women’s Writing on Twitter [‘x’]”. DISCOURSE STUDIES, vol. 11, no. 1, June 2025, pp. 59-80, doi:10.30973/esdi.2025.11.1.204.