Emancipación poética en la película documental de Mamá (2022) de Xun Sero

Authors

  • Adriana Estrada Álvarez Facultad de Artes de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos

DOI:

https://doi.org/10.30973/esdi.2023.9.2.163

Keywords:

patriarchal domination, indigenous women, audiovisual memorial, film studies

Abstract

This article aims to study the documentary film Mamá (2022) by Xun Sero from a dimension of breaking with the patriarchal order, not from women, but from new generations of indigenous masculinities that are rethinking their existence and consciousness in the world, from the deep questioning of the violence of which they are a product. And how access to learning the language of cinema and creating documentary film makes it possible not only to make these processes visible, but also to become aware, emancipate and move from place to forge a new possibility of existence that moves away from the sexist custom of indigenous men and recognizes as a result of the richness of the feminine universe.

References

“Casa Productora Fundada En 2009 y Enfocada En La Producción de Cine Documental En México.” Terra Nostra Films, www.terranostrafilms.com/es. Consultado 20 de Octubre de 2023.

Cornejo, Amaranta. “Análisis de Los Discursos de Género de Dos Organizaciones de Comunicación Radical: Fundación Luciernaga y Promedios de Comunicación Comunitaria.” Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

Echeverría, Bolívar. La Modernidad de Lo Barroco. ERA, 2000.

Echeverría, Bolívar. Vuelta de Siglo. ERA, 2006.

Ejército Zapatista de LIberación Nacional. Documentos y Comunicados. ERA, 1994.

Estrada Álvarez, Adriana, directora. Tierra de Mujeres. Programa Desarrollo Humano En Chiapas UAM, 2003, https://vimeo.com/manage/videos/846407870.

Federici, Silvia. Caliban y La Bruja. Mujeres, Cuerpo y Acumulación Originaria. Tinta Limón. Colección Nociones Comunes, 2018.

Fregoso, Isabel Cristina, director. Chenalhó, El Corazón de Los Altos, IMCINE y El Programa de Fomento a Proyectos y Coinversiones Culturales, 2001.

Guevara Ruiseñor, Elsa S. “La masculinidad desde una perspectiva sociológica. Una dimensión del orden de género.” Sociológica, vol. 23, no. 66, 2008, pp. 71–92, https://doi.org/https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732008000100004.

Hernández, Ana Laura, directora. Nuestras Luchas Contra La Violencia de Género, Centro de Derechos de La Mujer En Chiapas, 2008, https://www.youtube.com/watch?v=2-uAKramsI4&ab_channel=Comunicaci%C3%B3nCDMCh.

Ilel, Koman, director. Antsetik Tsa’ik Lekil Kuxlejal, Organización Las Abejas, https://www.youtube.com/watch?v=UmJusvtqK2Q&ab_channel=komanilel. Consultado 20 de octubre de 2023.

Ilel, Koman, director. Mujer, Indígena, Abeja, Koman Ilel, 2010, https://www.youtube.com/watch?v=R9Hk95rkAUM&ab_channel=Corporaci%C3%B3nLatinoamericanaMisi%C3%B3nRural.

Magallanes Blanco, Claudia. “Puentes Audiovisuales: La Rebelión Del Ejército Zapatista de Liberación Nacional, El Video Independiente y El Apoyo de La Sociedad Civil.” Cine Político En México (1968-2017), 1st ed., vol. 2, Peter Lang, NY, 2019, pp. 29–48. Transamerica Film and Literature.

Miranda, Lupita and María Inés Roque, directoras. Las Compañeras Tienen Grado, Producción Centro de Capacitación Cinematográfica, 1995, https://www.youtube.com/watch?v=inCcx2sbToo&ab_channel=komanilel. Consultado 20 de octubre de 2023.

Méndez Gómez, Delmar Ulises. “Estrategia audiovisual de comunicación política en la Selva en Chiapas: la experiencia de los comunicadores tseltales Mariano Estrada y Arturo Pérez.” LiminaR. Estudios Sociales y Humanísticos , vol. 16, no. 1, Jan. 2018, pp. 56–72, https://doi.org/https://doi.org/10.29043/liminar.v16i1.564.

Méndez Gómez, Delmar Ulises. “Prácticas documentales sobre la violencia contra las mujeres en Chiapas.” Balajú. Revista, vol. 8, no. 5, 2018, pp. 48–68, https://doi.org/https://doi.org/10.25009/blj.2018.8.

Cineteca Nacional de México. “Xun Sero.” Diccionario de Directores Del Cine Mexicano. https://diccionariodedirectoresdelcinemexicano.com/directores-cine-mex/sero-xun-nombre-verdadero-juan-antonio-mendez-rodriguez/

Olivera, Mercedes. “De subordinaciones y rebeldías. Una historia de la participación de las mujeres indígenas en Chiapas.” Nomadías, vol. 6, 2002, pp. 90–105, https://doi.org/https://nomadias.uchile.cl/index.php/NO/article/view/51651.

Paz, Octavio. El Laberinto de La Soledad. Catedra, 2013.

Sero, Xun, director. Mamá, Productores Daniela Contreras y Nicolas Défossé, 2022, https://www.filminlatino.mx/pelicula/mama.

Sero, Xun. “Mamá.” Mamá | Una Película de Xun Sero, Daniela Contreras, Nicolas Défossé, 1 Jan. 1970, www.documentalmama.com/.

Serrano, Enrique. “La escasez y la negatividad de la historia.” Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, no. 7, 1983, pp. 400–413.

Tarkovsky, Andrey. Esculpir El Tiempo. Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

Portada Emancipación poética

Published

2023-12-16

How to Cite

Estrada Álvarez, A. “Emancipación poética En La película Documental De Mamá (2022) De Xun Sero”. DISCOURSE STUDIES, vol. 9, no. 2, Dec. 2023, pp. 25-40, doi:10.30973/esdi.2023.9.2.163.