Violencia de archivo

Authors

  • Gonzalo Chávez Salazar

Keywords:

archive, violence, memory, discourse

Abstract

This paper provides an analysis regarding the archive policy that, in turn, triggers in a most violent form, a politics of erasure and oblivion, in the light of one of the key pieces from the interdisciplinary group Forensic Architecture: the mural called Los senderos de Ayotzinapa que se bifurcan (The Ayotzinapa Pathways Diverge). After analyzing the narrative as a way of archiving, the objective is to bring forth the voices that were silenced by the ill-named Historical Truth.

References

Agamben, Giorgio. ¿Qué es un dispositivo? París: Sociológica 26.73 (2011). Web. <http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v26n73/v26n73a10.pdf>

Borges, Jorge Luis. Ficciones. España: Alianza Editorial, 2009. Impreso

Derrida, Jacques. Huella y archivo. Imagen y arte. París: INA editions, 2014. Impreso

Derrida, Jacques. Mal de archivo. París: Galilée, 1990. Impreso

Foucault, Michel. Arqueología del saber, trad. Aurelio Garzón, Ciudad de México: Siglo XXI, 1970. Impreso

Foucault, Michel. El orden del discurso. Ciudad de México: Tusquets, 2014. Impreso

Foucault, Michel. La verdad y las formas jurídicas. Barcelona: Gedisa, 2011. Impreso

Rolnik, Suely. “Furor de archivo”. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, vol. IX. 18-19 (2008). Web. <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41411852001>

Published

2020-06-26

How to Cite

Chávez Salazar, G. “Violencia De Archivo”. DISCOURSE STUDIES, vol. 4, no. 2, June 2020, pp. 68-77, https://esdi.uaem.mx/index.php/esdi/article/view/60.