Discursive Construction of Meanings by Former President of Chile, Michelle Bachelet

Authors

  • Patricia Marcela Baeza Duffy Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva- PIA-CONICYT CIE160009

Keywords:

discursive construcction, Michelle Bachelet, former president of Chile, Appraisal Framework, Critical Discourse Studies, (de)-legitimation strategies

Abstract

This paper aims at analyzing the discursive construction of meanings made by former Chilean President Michelle Bachelet. The analysis is based on a theoretical-methodological perspective that integrates the Appraisal Framework and Critical Discourse Studies. In this qualitative study, the corpus comprises three presidential speeches by former President Michelle Bachelet. Findings show that former President uses ATTITUDE and COMMITMENT resources, which are accumulated in evaluative prosodies that work as (de)-legitimization strategies. Bachelet legitimizes strivers and diversity of memories linked to AFFECT, and uses macrostrategies of transformation of the status quo through the governmental program of personal and collective commitment to all Chileans.

Author Biography

Patricia Marcela Baeza Duffy, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Centro de Investigación para la Educación Inclusiva- PIA-CONICYT CIE160009

Investigadora Jornada Completa

Centro de Investigación para la Educación Inclusiva de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

References

Achugar, Mariana. “La dictadura uruguaya en la cultura popular: recontextualización de ‘A redoblar’”. Discurso & Sociedad 8.1. (2014): 83-108. Web. <http://www.dissoc.org/ediciones/v08n01/DS8(1)Achugar%20et%20al.pdf >

Álvarez-Monsiváis, Edrei. “Tratamiento informativo de candidatas presidenciales: una propuesta desde el framing”. Correspondencia & Análisis 10 (2019): 1-35. Web. <http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/337>

Angouri, Jo. “Quantitative, qualitative or both? Combining methods in linguistic research”. Contemplating interviews and focus groups. Ed. Lia Litosseliti. Londres: Continuum, 2010. 29-48. Impreso.

Baeza, Patricia. “Construcción de memorias que compiten sobre el pasado chileno reciente por adultos que vivieron ese período en Chile o en el exilio”. Discurso & Sociedad 11.3 (2017): 433-457. Web. <http://www.dissoc.org/ediciones/v11n03/DS11(3)Baeza.pdf>

Baeza, Patricia. “La reconstrucción de la memoria en ‘La Hija del General’”. Revista Austral de Ciencias Sociales 21 (2011): 41-68. Web. <http://mingaonline.uach.cl/pdf/racs/n21/art03.pdf>

Benke, Gertraude y Wodak, Ruth. “The Discursive Construction of Individual Memories. How Austrian Wehrmacht’s soldiers remember WWII”. Re/Reading the Past. Critical and Functional Perspectives on Time and Value. Eds. James Martin y Ruth Wodak. Amsterdam: Benjamins, 2003. 115-138. Impreso.

Bernarek, Monika. “Language patterns and ATTITUDE”. Functions of Language 16.2. (2009): 165-192. Impreso

Bourdieu, Pierre. Las estrategias de la reproducción social. Madrid: Siglo Veintiuno, 1994. Impreso

Coffin, Caroline. Historical discourse: the language of time, cause and evaluation. London: Continuum, 2006. Impreso.

De Cillia, Rudolf, Reisigl, Martin y Wodak, Ruth. “La construcción discursiva de identidades nacionales”. Andamios. Revista de Investigación Social 12.27 (2015): 153-191. Web. <https://doi.org/10.29092/uacm.v12i27.79>

Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. Manual de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa, 2012. Impreso.

Djonov, Emilia y Zhao, Sumin. “From Multimodal to Critical Multimodal Studies through Popular Discourse”. Critical Multimodal Studies of Popular Discourse. Ed. Emilia Djonov y Sumin Zhao. New York: Routledge, 2014. 1-14. Impreso.

Economou, Dorothy. “Telling a Different Story. Stance in Verbal-Visual Displays in the News”. Critical Multimodal Studies of Popular Discourse. Ed. Emilia Djonov y Sumin Zhao. New York: Routledge, 2014. 181-201. Impreso

Fairclough, Norman. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. London: Routledge, 2010. Impreso

Fernández Darraz, María Cecilia. “La valoración en el discurso de la enseñanza de la Historia. Aportes para el análisis del androcentrismo”. Revista Signos 50.95 (2017): 361-384. Web. <https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v50n95/0718-0934-signos-50-95-00361.pdf>

Fernández Darraz, María Cecilia y Baeza Duffy, Patricia. “Androcentrismo en la co-construcción multimodal crítica de significados valorativos en la enseñanza de la historia”. Literatura y Lingüística 38 (2018): 251-274. Web. <https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n38/0716-5811-lyl-38-00251.pdf>

Fonte, Irene y Williamson, Rodney. “Hacia una redefinición de la deixis personal en el español oral. Un estudio convencional”. El diálogo oral en el mundo hispanohablante. Ed. Lars Fant y Anamaría Harvey. Madrid: Iberoamericana, 2011. 67-94. Impreso.

Gaete Quezada, Ricardo y Álvarez Rodríguez, Juliana. ”Alta dirección pública y techo de cristal. Acceso de las mujeres a los puestos directivos en Chile”. Espiral sobre Estudios de Estado y Sociedad 27.77 (2020): 179-222. Web. <http://www.espiral.cucsh.udg.mx/index.php/EEES/article/view/7085/6304>

Gideon, Jasmine y Ramm, Alejandra. “Motherhood, Social Policies and Women’s Activism in Latin America”. Motherhood, Social Policies and Women’s Activism in Latin America. Studies of the Americas. Eds. Alejandra Ramm y Jasmine Gideon. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. 1-11. Impreso.

Halliday, Michael y Matthiessen, Christian. Halliday’s Introduction to Functional Grammar 4th ed. Oxon: Routledge, 2014. Impreso.

Hidalgo Dattwyler, Rodrigo, Santana Rivas, Daniel y Link, Felipe. “New neoliberal public housing policies: between centrality discourse and peripheralization practices in Santiago, Chile”. Journal Housing Studies 34 (2018): 489-518. Web. <https://doi.org/10.1080/02673037.2018.1458287>

Hood, Susan. Appraising Research: Evaluation in Academic Writing. New York: Palgrave Macmillan, 2010. Impreso.

Hood, Susan y Martin, J.R. “Invoking attitude: the play of graduation in appraising discourse”. Continuing Discourse on Language. A functional perspective. Volume 2. Eds. Ruqaiya Hasan, Christian Matthiessen y Jonathan Webster. London: Equinox, 2007. 739-764. Impreso.

Kaplan, Nora. “ ̔Héroes, villanos y víctimas’: La construcción discursiva de personajes en las noticias televisivas sobre eventos conflictivos”. Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar. Eds. Martha Shiro, Paola Bentivoglio y Frances Erlich. Caracas: Universidad Central de Venezuela, 2012. 451-466. Impreso.

Macken-Horarik, Mary e Isaac, Anne. “Appraising Appraisal”. Evaluation in Context. Eds. Geoff Thompson y Laura Alba-Juez. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2014. 67-92. Impreso.

Martin, James y White, Peter. The Language of Evaluation. Hamspshire: Palgrave, 2005. Impreso.

Mendizábal, Nora. “Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa”. Estrategias de investigación cualitativa. Coord. Irene Vasilachis. Buenos Aires: Gedisa, 2009. 65-105. Impreso.

Natale, Lucía y Stagnaro, Daniela. “Dos visiones sobre la situación económica de América Latina: análisis de documentos de CEPAL y el FMI”. Textos y Lenguaje Académico. Eds. Leila Bárbara y Estela Moyano. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2011. 143-167. Impreso.

Oteíza, Teresa. “The Appraisal Framework and Discourse Analysis”. The Routledge Handbook of Systemic Functional Linguistics. Ed. Tom Bartlett & Gerard O'Grady. London: Routledge, 2017. 457-472. Impreso.

Oteíza, Teresa y Pinuer, Claudio. “Appraisal framework and critical discourse studies: a joint approach to the study of historical memories from an intermodal perspective”. International Journal of Language Studies 10.2 (2016): 5-32. Web. <https://www.researchgate.net/publication/299605198_Appraisal_framework_and_critical_discourse_studies_A_joint_approach_to_the_study_of_historical_memories_from_an_intermodal_perspective>

Oteíza, Teresa y Pinuer, Claudio. “Prosodia valorativa: construcción de eventos y procesos en el discurso de la historia”. Discurso & Sociedad 6.2 (2012): 418-446. Web. <http://www.dissoc.org/ediciones/v06n02/DS6%282%29Oteiza%20&%20Pinuer.pdf>

Oteíza, Teresa y Merino, María Eugenia. “Am I a genuine Mapuche? Tensions and contradictions in the construction of ethnic identity in Mapuche adolescents from Temuco and Santiago”. Discourse & Society 23.3 (2012): 297-317. Web. <https://doi.org/10.1177/0957926511433455>

Painter, Claire, Martin, J.R. y Unsworth, Len. Reading Visual Narratives. Image Analysis in Children’s Picture Books. Lancaster/ Bristol: Equinox, 2013. Impreso

Ramm, Alejandra. “Technocracy and Strategic Maternalism: Housing Policies, 1990-2014”. Motherhood, Social Policies and Women’s Activism in Latin America. Studies of the Americas. Eds. Alejandra Ramm y Jasmine Gideon. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. 167-194. Impreso.

Rivero Hoffmann, Andrea. “Women in Leadership in Latin American Regionalism”. Desafíos 31.1. (2019): 349-362. Web. <http://www.scielo.org.co/pdf/desa/v31n1/0124-4035-desa-31-01-349.pdf>

Skard, Torild. “Michelle Bachelet”. Women of Power: Half a Century of Female Presidents and Prime Ministers Worldwide. Briston: Policy Press, 2014. Impreso.

Thomas, Angela. “Points of Difference. Intermodal Complementarity and Social Critical Literacy in Children’s Multimodal Texts”. Critical Multimodal Studies of Popular Discourse. Ed. Emilia Djonov y Sumin Zhao. New York: Routledge, 2014. 217-231. Impreso.

Touraine, Alain. “Entre Bachelet y Morales, ¿existe una izquierda en América Latina?”. Nueva Sociedad 205 (2006): 46-57. Web. <https://www.nuso.org/media/articles/downloads/3380_1.pdf>

Valenzuela Somogyi, Mariana. “La figura de la madre en los casos de las presidentas latinoamericanas Michelle Bachelet (Chile), Cristina Fernández (Argentina) y Dilma Rousseff (Brasil)”. Revista de Estudios Sociales 69: 67-78. Web. <https://journals.openedition.org/revestudsoc/46085>

Van Leeuwen, Theo. Discourse and practice. New Tools for critical discourse Analysis. Oxford: University Press, 2008. Impreso.

Vian, Orlando. “O Sistema de Avaliatividade e os recursos para Gradação em língua portuguesa: questões terminológicas e de instanciação”. DELTA 25.1 (2009): 99-129. Web. http://www.scielo.br/pdf/delta/v25n1/a04v25n1.pdf

Vitale, María Alejandra. “Êthos femenino en los discursos de asunción de las primeras mujeres presidentes de América del Sur: Michelle Bachelet, Cristina Fernández de Kirchner y Dilma Rousseff ”. Anclajes 18.1. (2014): 61-82. Web. <https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/547/758>

White, Peter. “Beyond modality and hedging: A dialogic view of the language of intersubjective stance”. Text 23.2 (2003): 259, 284. Web. <https://www.grammatics.com/appraisal/textspecial/beyond-modality(white).pdf>

Wodak, Ruth. “La historia en construcción/La construcción de la historia. La ̔Wehrmacht alemana- en los recuerdos colectivos e individuales de Austria”. Discurso & Sociedad, 5.1 (2011): 160-195. Web. <http://www.dissoc.org/ediciones/v05n01/DS5(1)Wodak.pdf>

Wodak, Ruth, De Cillia, Rudolf, Reisigl, Martin y Liebhart, Karen. The Discursive Construction of National Identity. Edinburg: Edinburg University Press, 2009. Impreso

Published

2020-06-25

How to Cite

Baeza Duffy, . P. M. “Discursive Construction of Meanings by Former President of Chile, Michelle Bachelet”. DISCOURSE STUDIES, vol. 6, no. 1, June 2020, pp. 1-31, https://esdi.uaem.mx/index.php/esdi/article/view/41.