Art, the Table of Life, and World Aspirations: Discourse and Silence in the Era of Globalisation
Keywords:
art, society, memory, globalization, philosophyAbstract
The present dissertation invites us to reflect upon the processes of creative imagination and social conscience towards the construction of potential worlds through specific discourses we generate and therefore legitimize. This essay is also about those who possess the right to speak and those who don’t, unborn or silenced discourses in which art represents both voice and memory. According to Bachelard, the Table of Life refers to a physical, as well as symbolic space in which we inhabit, organize, and narrate our life experiences.
References
Agamben, Giorgio. La comunidad que viene. 1996. Valencia: Pre-Textos, 2016. Impreso
Albrow, Martin. The global age. Stanford: Stanford University Press, 1996. Impreso
Bachelard, Gastón. La llama de una vela. 1961.Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2015. Impreso
Bauman, Zygmunt. La globalización. Consecuencias humanas. 2001. México: Fondo de Cultura Económica 2017. Impreso
Bauman, Zygmunt. Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica 2004. Impreso
Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. 1939. Madrid: Casimiro Libros, 2017. Impreso
Castells, Manuel. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial, 2005. Impreso
Cavallé Cruz, Mónica. La sabiduría recobrada. Filosofía como terapia. Barcelona: Kairós, 2011. Impreso
Chul-Han, Byung. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2012. Impreso
Chul-Han, Byung. El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Barcelona: Herder, 2015. Impreso
Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. 1996. Valencia: Pre-textos, 2015. Impreso
Gadamer, Hans-George. La actualidad de lo bello. 1977. Barcelona: Paidós, 2010. Impreso
Gallardo, Helio. Política y transformación social. Discusión Sobre Derechos Humanos. Quito: Tierra Nueva, 2000. Impreso
Garcés, Marina. Filosofía inacabada. Barcelona: Galaxia Gutenberg, , 2015. Impreso
Garcés, Marina. Fuera de clase. Textos de filosofía de guerrilla. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016. Impreso
Gubern, Román. Val del Omar, cinemista. Granada: Los Libros de la Estrella, Diputación de Granada, 2004. Impreso
Herrera Flores, Joaquín. O nome do Riso. Breve tratado sobre arte e dignidade. Trad. Nilo Kaway. Porto Alegre: Movimiento; Florianópolis: CESUSC; Florianópolis: Bernúncia, 2007. Impreso
Lacy, Suzanne. Debated Territory: Toward a Critical Language for Public Art. Seattle: Bay Press,1995. Impreso
Musitu Ochoa, Gonzalo y Luis Amador Muñoz. Exclusión social y diversidad. México: Trillas, 2011. Impreso
Naciones Unidas. “Non self governing”. Web. <http://www.un.org/en/decoloniza-
tion/nonselfgovterritories.shtml>
Santos, Boaventura de Sousa. Una epistemología del Sur. 2009. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2013. Impreso
Scott, James. Los dominados y el arte de la resistencia.1990. País Vasco: Ediciones Txalaparta, 2003. Impreso
Tamayo Acosta, Juan José, y Edgardo Rodríguez Gómez. Aportación de la Teología de la Liberación a los Derechos Humanos. Madrid: Dykinson, 2008. Impreso
Van Gogh, Vincent. Cartas a Theo. 1968. Barcelona: Labor, 1998. Impreso
Woolf, Virginia. Una habitación propia. 1929. Barcelona: Seix Barral, 2008. Impreso
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista Estudios del Discurso está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional, de tipo CC BY-NC, de modo que es posible compartir y adaptar el material, pero debe darse crédito a la obra de manera adecuada e indicar si se han realizado cambios; no puede hacerse uso del material con fines comerciales. Estudios del Discurso proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido e investigaciones; se autoriza copiar, distribuir y comunicar públicamente cualquiera de los textos publicados, siempre que se cite de manera adecuada la fuente y se remita a la publicación original. Los autores tienen libertad de diseminar su trabajo y hacerlo disponible en otros lugares, siempre y cuando den crédito a la publicación original y, de ser posible, proporcione una liga directa a la misma. Esta revista no solicita cobro de tarifas hacia los autores para la evaluación o procesamiento de los artículos.