Art, the Table of Life, and World Aspirations: Discourse and Silence in the Era of Globalisation

Authors

  • María Antonia Hidalgo Universidad Pablo de Olavide

Keywords:

art, society, memory, globalization, philosophy

Abstract

The present dissertation invites us to reflect upon the processes of creative imagination and social conscience towards the construction of potential worlds through specific discourses we generate and therefore legitimize. This essay is also about those who possess the right to speak and those who don’t, unborn or silenced discourses in which art represents both voice and memory. According to Bachelard, the Table of Life refers to a physical, as well as symbolic space in which we inhabit, organize, and narrate our life experiences.

 

Author Biography

María Antonia Hidalgo, Universidad Pablo de Olavide

Investigadora en Ciencias Sociales, línea Género-Igualdad, UPO. Directora del Máster en Arteterapia y Aplicaciones del Arte para el Diálogo y la Integración Social de la Universidad Pablo de Olavide. Sevilla. Ex directora del Área de Cultura de la Diputación de Granada

References

Agamben, Giorgio. La comunidad que viene. 1996. Valencia: Pre-Textos, 2016. Impreso

Albrow, Martin. The global age. Stanford: Stanford University Press, 1996. Impreso

Bachelard, Gastón. La llama de una vela. 1961.Buenos Aires: El Cuenco de Plata, 2015. Impreso

Bauman, Zygmunt. La globalización. Consecuencias humanas. 2001. México: Fondo de Cultura Económica 2017. Impreso

Bauman, Zygmunt. Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica 2004. Impreso

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. 1939. Madrid: Casimiro Libros, 2017. Impreso

Castells, Manuel. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial, 2005. Impreso

Cavallé Cruz, Mónica. La sabiduría recobrada. Filosofía como terapia. Barcelona: Kairós, 2011. Impreso

Chul-Han, Byung. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2012. Impreso

Chul-Han, Byung. El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Barcelona: Herder, 2015. Impreso

Debord, Guy. La sociedad del espectáculo. 1996. Valencia: Pre-textos, 2015. Impreso

Gadamer, Hans-George. La actualidad de lo bello. 1977. Barcelona: Paidós, 2010. Impreso

Gallardo, Helio. Política y transformación social. Discusión Sobre Derechos Humanos. Quito: Tierra Nueva, 2000. Impreso

Garcés, Marina. Filosofía inacabada. Barcelona: Galaxia Gutenberg, , 2015. Impreso

Garcés, Marina. Fuera de clase. Textos de filosofía de guerrilla. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016. Impreso

Gubern, Román. Val del Omar, cinemista. Granada: Los Libros de la Estrella, Diputación de Granada, 2004. Impreso

Herrera Flores, Joaquín. O nome do Riso. Breve tratado sobre arte e dignidade. Trad. Nilo Kaway. Porto Alegre: Movimiento; Florianópolis: CESUSC; Florianópolis: Bernúncia, 2007. Impreso

Lacy, Suzanne. Debated Territory: Toward a Critical Language for Public Art. Seattle: Bay Press,1995. Impreso

Musitu Ochoa, Gonzalo y Luis Amador Muñoz. Exclusión social y diversidad. México: Trillas, 2011. Impreso

Naciones Unidas. “Non self governing”. Web. <http://www.un.org/en/decoloniza-

tion/nonselfgovterritories.shtml>

Santos, Boaventura de Sousa. Una epistemología del Sur. 2009. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2013. Impreso

Scott, James. Los dominados y el arte de la resistencia.1990. País Vasco: Ediciones Txalaparta, 2003. Impreso

Tamayo Acosta, Juan José, y Edgardo Rodríguez Gómez. Aportación de la Teología de la Liberación a los Derechos Humanos. Madrid: Dykinson, 2008. Impreso

Van Gogh, Vincent. Cartas a Theo. 1968. Barcelona: Labor, 1998. Impreso

Woolf, Virginia. Una habitación propia. 1929. Barcelona: Seix Barral, 2008. Impreso

Published

2020-06-29

How to Cite

Hidalgo, M. A. “Art, the Table of Life, and World Aspirations: Discourse and Silence in the Era of Globalisation”. DISCOURSE STUDIES, vol. 4, no. 2, June 2020, pp. 78-93, https://esdi.uaem.mx/index.php/esdi/article/view/26.