European Portuguese addressing forms in teaching books
DOI:
https://doi.org/10.30973/esdi.2025.11.2.236Keywords:
pragmatics; interaction; Portuguese as a foreign language; Portuguese as a second language; language learningAbstract
European Portuguese has a complex system of address forms. These forms are pragmatic elements of the language, their importance is interactional, and when it comes to teaching, they are often poorly explained, practiced, and assessed in the materials. In the present article, I analyze the importance of these forms, present one of the most comprehensive charts developed on this topic and examine this issue in three teaching books.
Downloads
References
Brown, Roger y Gilam, Albert. “The pronouns of power and solidarity”. Style in language, MIT Press, 1960, pp. 256-276. https://doi.org/10.1515/9783110805376.252
Da Silva, Luiz Antônio. “O senhor y você. Formas de tratamiento, cortesía y diversidad cultural en portugués”. Las formas de tratamiento en español y en portugués. Variación, cambio y funciones conversacionales, Editora da UFF, 2011, pp. 303-314.
Duarte, Isabel Margarida. “Formas de tratamento em português: entre léxico e discurso”. Matraga, vol. 18, núm. 28, 2011, pp. 84-101. https://hdl.handle.net/10216/75411
Duarte, Maria Cristina A. Aprende y mejora rápidamente tu portugués. De Vecchi, 2007.
Gouveia, Carlos. “Pragmática”. Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Caminho, pp. 838-419, 1996. https://hdl.handle.net/10405/56990
Gyulai, Éva Viktória. Abordagem das formas de tratamento nas aulas de português língua segunda/língua estrangeira. 2011. Universidade do Porto, tesis de maestría. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/57348/2/TESEMESEVAGYULAI000147869.pdf
Hummel, Martin. “Diachronic research on address in Portuguese and Spanish”. Address in Portuguese and Spanish, De Gruyter, pp. 8-70, 2020. DOI:10.1515/9783110701234-002
Kerbrart-Orecchioni, Catherine. Análise da conversação: principios e métodos. Parábola Editorial, 2006.
Lešková, Jana. As formas de tratamento em português europeu. 2012. Univerzita Palackého V Olomouci, tesis de maestría. https://theses.cz/id/lfal0x/?lang=en
Neves, Margarida. Português Empresarial 1. LIDEL, 2016.
Oliveira Medeiros, Michelle. “Retrospective on address in Portugal (1982-2002). Rethinking power and solidarity”. Journal of Historical Pragmatics, vol. 6, núm. 2. 2005, pp. 307-323. https://doi.org/10.1075/jhp.6.2.08deo?locatt=mode:legacy
Sousa Henriques, Teresa y de Freitas, Frederico. Qual é a dúvida? LIDEL, 2011.
Tavares, Ana. Portugués XXI 1. LIDEL, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DISCOURSE STUDIES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista Estudios del Discurso está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional, de tipo CC BY-NC, de modo que es posible compartir y adaptar el material, pero debe darse crédito a la obra de manera adecuada e indicar si se han realizado cambios; no puede hacerse uso del material con fines comerciales. Estudios del Discurso proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido e investigaciones; se autoriza copiar, distribuir y comunicar públicamente cualquiera de los textos publicados, siempre que se cite de manera adecuada la fuente y se remita a la publicación original. Los autores tienen libertad de diseminar su trabajo y hacerlo disponible en otros lugares, siempre y cuando den crédito a la publicación original y, de ser posible, proporcione una liga directa a la misma. Esta revista no solicita cobro de tarifas hacia los autores para la evaluación o procesamiento de los artículos.