From Other to Self: The Evolution of Dwarfs in Hispanic Narrative
DOI:
https://doi.org/10.30973/esdi.2025.11.2.223Keywords:
Keywords: dwarfs, Derrida, Other, Spanish American narrative, Argentine folkloreAbstract
Summary: Through close readings of selected texts, this article studies the trajectory of dwarfs in Hispanic narrative. In the Colonial period, they are Others of Others who not only justify and question the Spanish conquest of America but demonstrate the humanity of indigenous people. In the nineteenth century, they ironically expose the Otherness of the Spanish and, as nightmarish characters, stress the most decadent unconscious human traits. In the twentieth, they play fantastic roles in the formation of Argentine national folklore and, as we will see in the end, they are even an actual author herself.
Downloads
References
Apter Cragnolino, Aida. “Naturalismo y decadencia en Sin rumbo de Eugenio Cambaceres”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 13, no. 26, 1987, pp. 55-65.
Barragón, José Pablo y Luis Martín-Estudillo. “Monstrous Births: Authority and Biology in Early Modern Spain”. Editado por Adriana Gordillo y Nicholas Spadaccini. Hispanic Issues On Line, vol. 15, 2014, pp. 12-25.
Baudot, Georges. “Las crónicas etnográficas de los evangelizadores franciscanos”. Historia de la literatura mexicana. Editada por Beatriz Garza Cuadrón y Georges Baudot. Vol. 1, Siglo XXI, 1996, pp. 287-320.
Bello, Andrés. “Los duendes”. Ciudad Seva, https://ciudadseva.com/texto/los-duendes/.
Benavente, Fray Toribio de. Historia de los indios de la Nueva España. 7ª ed. Editado por Edmundo O’Gorman. Porrúa, 2001.
Botero, Manuel. “Retórica colonial: el otro Lingüístico”. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 40, 2011, pp. 315-32.
Browne, Walden. Sahagún and the Transition to Modernity. University of Oklahoma Press, 2000.
Cambaceres, Eugenio. Sin rumbo. Losada, 2009.
Camurati, Mireya. “Función literaria del cuento intercalado en Don Segundo Sombra, La Voragine y Cantaclaro”. Revista Iberoamericana, vol. 37, no. 75, abril-junio 1971, pp. 403-417, www.http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/2688.
Castellanos, Juan de. Elegías de varones ilustres de Indias. Editado por Isaac J. Pardo. Academia Nacional de la Historia, 1962.
Castillo, David R. “Monsters for the Age of the Post-Human”. University Digital Conservancy, https://hdl.handle.net/11299/184485, pp. 161-178.
Castro, Juan E. de. “Rubén Darío Visits Ricardo Palma: Tradition, Cosmopolitanism, and the Development of an Independent Latin American Literature”. Chasqui, vol. 36, no. 1, 2007, pp. 48-61.
Cervera Salinas, Vicente. “Estampas y retratos de España en el Viaje de Sarmiento”. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 40, 2011, pp. 61-78.
Cieza de León, Pedro de. La crónica del Perú. Editado por Manuel Ballesteros. 1ª ed. Dastin, 2000.
Cirlot, Juan Eduardo. A Dictionary of Symbols. Traducido por Jack Sage. Philosophical Library, 1962.
Clark, Zoila. “Rasgos naturalistas y modernistas en Sin rumbo (1885) de Eugenio Cambaceres”. Hispanófila, vol. 154, 2008, pp. 47-58.
Cortés, Hernán. Cartas de relación. 15ª ed. Porrúa, 1988.
Del Río Parra, Elena. Una era de monstruos: representaciones de lo deforme en el Siglo de Oro. Iberoamericana, 2003.
Echevarría, Evelio. “Función de los cuentos de Don Segundo Sombra”. Romance Notes, vol. 16, no. 1, 1974, pp. 232-235.
Franciulli, Matilde. “Sin rumbo de Eugenio Cambaceres: la estructura del relato”. Revista Canadiense de Estudio Hispánicos, vol. 15, no. 2, 1991, pp. 191-207.
Ghoshal Wallace, Tara. “Lofty Souls and Miserable Carcasses: Walter Scott’s Dwarfs”. Studies in Scottish Literature, vol. 51, no. 1, 2025. https://www.eupublishing.com/doi.org/10.3366/ssl.2025.0006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DISCOURSE STUDIES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La revista Estudios del Discurso está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional, de tipo CC BY-NC, de modo que es posible compartir y adaptar el material, pero debe darse crédito a la obra de manera adecuada e indicar si se han realizado cambios; no puede hacerse uso del material con fines comerciales. Estudios del Discurso proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido e investigaciones; se autoriza copiar, distribuir y comunicar públicamente cualquiera de los textos publicados, siempre que se cite de manera adecuada la fuente y se remita a la publicación original. Los autores tienen libertad de diseminar su trabajo y hacerlo disponible en otros lugares, siempre y cuando den crédito a la publicación original y, de ser posible, proporcione una liga directa a la misma. Esta revista no solicita cobro de tarifas hacia los autores para la evaluación o procesamiento de los artículos.