Reunion Therapy for feminist good treatment care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30973/esdi.2024.10.1.177

Keywords:

feminism, emotional education, life script, coexistence

Abstract

The feminist theory of Reunion Therapy (rt) by Fina Sanz, its theoretical, methodological and practical concepts, and action research work with the teachers of a semi-rural primary school in Morelos are presented. The life script and good treatment are central categories that have the purpose of developing skills, knowledge, practices, care and attitudes that allow us to understand and consciously assume treating ourselves well and the recognition of love. As achievements, the teachers learned, through conscious breathing, the self-regulation of their emotions, as well as they acquired theoretical bases from the gender perspective to recognize and eliminate patterns of competition between boys and girls, and propose good treatment as a practice in the classroom.

References

Amorós, Celia. Feminismo. Igualdad y diferencia, Coordinación de Humanidades UNAM, 1994.

Beauvoir, Simone. El segundo sexo, 2a ed., Ediciones Siglo Veinte, 1989.

Bisquerra, Rafael. “Características de la Investigación acción”. Métodos de Investigación educativa, CBAC, 1989.

Damasio, Antonio. En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos, 7a ed., Drakontos, 2010.

Fromm, Erich. La vida autentica, Paidós, 2018.

Lagarde, Marcela. Cautiverio de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas, Coordinación General del Posgrado, UNAM, 1990.

Maturana, Humberto. “Educación desde la matriz biológica de la existencia humana. Biología del conocer y biología del amar”. Encuentro UNESCO. Sentidos de la Educación y la Cultura, Cultivar la Humanidad, 2005.

Ríos, Maribel et al. “Aproximación constructivista de la enseñanza vivencia de las ciencias en Tamaulipas”. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. XIV, no. 2, 2004, pp. 223-252.

Ríos, Maribel y Juana Mejía. “Propuesta de formación en igualdad de género y buentrato: de lo presencial a lo virtual”. Transformando al mundo y a México. Objetivos de Desarrollo Sostenible 2030: justicia, bienestar, igualdad y paz con perspectiva de género, coordinado por Úrsula Oswald Spring, María del Rocío Hernández Pozo y Margarita Velázquez Gutiérrez, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias- UNAM, Juan Pablos Editores, 2020, pp. 181-198.

Riveros, Edgardo. “La psicología humanista: sus orígenes y su significado en el mundo de la psicoterapia a medio siglo de existencia”. Ajayú. Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología ucbsp, vol. 12, no. 2, 2014, pp. 135-186. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612014000200001&lng=es&tlng=es.

Sanz, Fina. El buentrato como proyecto de vida, Kairós, 2016.

Sanz, Fina. La fotobiografía, imágenes e historias del pasado para vivir con plenitud el presente, Kairós, 2007.

Sanz, Fina. Los vínculos amorosos, amar desde la identidad en la Terapia de Reencuentro, Kairós, 1995.

Sanz, Fina. Psicoerotismo femenino y masculino para unas relaciones placenteras autónomas y justas, Kairós, 1990.

Portada del artículo "La Terapia de Reencuentro"

Published

2024-06-28

How to Cite

Ríos Everardo, M. “Reunion Therapy for Feminist Good Treatment Care”. DISCOURSE STUDIES, vol. 10, no. 1, June 2024, pp. 112-33, doi:10.30973/esdi.2024.10.1.177.