Formal characterization of sensationalism in Mexican press headlines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30973/esdi.2024.10.1.176

Keywords:

news, omission, indetermination, intensification, yellow journalism

Abstract

This paper explores the formal characteristics of sensationalism found in Mexican press headlines. These traits are categorized into two primary groups: omission and indeterminacy techniques, as well as intensification techniques. The former aim to create an information gap to prompt readers to delve into the entire text, employing constructions featuring third-person impersonal language, tacit subjects, or pronominal ambiguity, alongside statements in unmarked direct discourse. Intensification methods, geared towards enhancing the appeal or impact of the news, encompass the utilization of continuous capitalization, evaluative vocabulary, figurative language, and informal and humorous expressions within exclamatory, interrogative, or interjective statements.

References

Alarcos, Emilio. “Lenguaje de los titulares”. Lenguaje en periodismo escrito, editado por Fernando Lázaro Carreter. Fundación Juan March, 1977, pp. 125-148.

Allan, Stuart. News Culture. Open University Press, 1999.

Alonso-Cortés, Ángel. “Las construcciones exclamativas. La interjección y las expresiones vocativas”. Gramática descriptiva de la lengua española, vol 3, editado por Ignacio Bosque y Violeta Demonte. Espasa, 1999, pp. 3993-4050.

Angrimani Sobrinho, Danilo. Espreme que sai sangue: um estudo do sensacionalismo na imprensa. Summus, 1995.

Bajtín, Mijaíl M. Problemas literarios y estéticos, traducido por Alfredo Caballero. Arte y Literatura, 1986.

Baldasty, Gerald J. The Commercialization of News in the Nineteenth Century. University of Wisconsin Press, 1992.

Bednarek Monika y Helen Caple. News Discourse. Continuum, 2012.

Bergson, Henri. La risa: ensayo sobre el significado de la comicidad, traducido por Rafael Blanco. Godot, 2016.

Beristáin, Helena. Diccionario de retórica y poética, 8va ed. Porrúa, 2001.

Bonfantini, Massimo. “‘Mass Media’ i formació de les opinions publiques durant la transició”. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, núm. 9, 1984, pp. 167-188. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/41274.

Cappella, Joseph, y Kathleen Hall Jamieson. Spiral of Cynicism: The Press and the Public Good. Oxford University Press, 1997.

Cassany, Daniel. “Las ortografías en Internet: exploración, datos y reflexiones”. Estudios sobre ortografía del español, editado por Esteban Montoro. Axax, 2015, pp. 13-26.

De Fontcuberta, Mar. La noticia. Pistas para percibir el mundo, Paidós, 1993.

Durant, Alan y Marina Lambrou. Language and the Media. Routledge, 2009.

El País. Libro de estilo, 18a ed. Ediciones El País, 2003.

Franklin, Bob. Newszak and News Media. Arnold, 1997.

Gomes de Paula, Deborah y Regina Celia Pagliuchi da Silveira. As emoções no discurso jornalístico: a construção do escândalo pelo sensacionalismo. Appris, 2022.

Gomis, Lorenzo. “Los titulares de prensa. Origen, objetivos y funciones”. Estudios de periodística (ponencias del I Congreso de la S.E.P.). Universidad Complutense de Madrid, 1992, pp. 57-63.

Gomis, Lorenzo. Teoría del periodismo: cómo se forma el presente. Paidós Mexicana, 1991.

Grabe, Maria Elizabeth, Shuhua Zhou y Brooke Barnett. “Explicating Sensationalism in Television News: Content and the Bells and Whistles of Form”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, vol. 45, núm. 4, 2001, pp. 635-655. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4504_6

Grijelmo, Álex. El estilo del periodista, 10a ed. Taurus, 2003.

Guízar García, Elizabeth Fabiola. El uso de los verbos en los titulares de cinco diarios de la ciudad de México: análisis sintáctico. UNAM, 2004.

Herrán, María Teresa y Javier Darío Restrepo. Ética para periodistas, 2a ed. Tercer Mundo Editores, 1995.

Langer, John. Tabloid Television: Popular Journalism and the ‘Other News’. Routledge, 1998.

Lanham Richard A. The Economics of Attention: Style and Substance in the Age of Information. University of Chicago Press, 2006.

López Bobo, María de Jesús. La interjección: aspectos gramaticales. Arco Libros, 2002.

López Hidalgo, Antonio. El titular: manual de titulación periodística. Alfaomega, 2009.

Lorch, Robert F. Jr., Elizabeth Pugzles Lorch y Madeline A. Klusewitz, “Effects of Typographical Cues on Reading and Recall of Text”. Contemporary Educational Psychology, vol. 20, núm. 1, 1995, pp. 51-64. https://doi.org/10.1006/ceps.1995.1003.

Macassi, Sandro. “La prensa amarilla en América Latina”. Chasqui, núm. 77, 2002, pp. 14-19.

Machin, David y Fotini Papatheoderou. “Commercialization and Tabloid Television in Southern Europe: Disintegration or Democratization of the Public Sphere?”. Journal of European Area Studies, vol. 10, núm. 1, 2002, pp. 31-48. https://doi.org/10.1080/14608460220148428.

Martínez de Sousa, José. Diccionario de información, comunicación y periodismo, 2a ed. Paraninfo, 1992.

Martínez de Sousa, José. Diccionario de ortografía. Ediciones Generales Anaya, 1985.

Martini, Stella. “El sensacionalismo y las agendas sociales”. Diálogos de la Comunicación, núm. 55, 1999, pp. 54-65. https://felafacs.org/dialogos/pdf55/stella.pdf.

McLachlan, Shelley y Peter Golding. “Tabloidization in the British Press: A Quantitative Investigation into Changes in British Newspapers, 1952–1997”. Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, editado por Colin Sparks y John Tulloch. Rowman & Littlefield, 2000, pp. 75-89.

McManus, John H. Market-driven Journalism: Let the Citizen Beware. SAGE, 1994.

Molek-Kozakowska, Katarzyna. “Towards a Pragma-linguistic Framework for the Study of Sensationalism in News Headlines”. Discourse & Communication, vol. 7, núm. 2, 2013, pp. 173-197. https://doi.org/10.1177/1750481312471668.

Moreno Gómez, Nadia Carolina. “Rasgos sintácticos de la titulación amarillista”, Dialogía, núm. 16, 2022, pp. 3-29. https://doi.org/10.51440/dialogia.16.1

Muñiz Chacón, Carmen. “Retórica en los titulares de prensa”. Investigaciones semióticas iii. Actas del III Simposio Internacional de la Asociación Española de Semiótica, vol. II. Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1990, pp. 215-222.

Nadal Palazón, Juan. “Nominalización deverbal y déficit informativo en los titulares periodísticos”. Interpretatio. Revista de Hermenéutica, vol. 1, no. 1, 2016, pp. 117-131. https://revistas-filologicas.unam.mx/interpretatio/index.php/in/article/view/7

Nadal Palazón, Juan. “Rasgos formales de los titulares periodísticos: notas sobre diez diarios del ámbito hispánico”. Acta Poética, vol. 33, núm. 1, 2012, pp. 173-195. https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2012.1.386

Nadal Palazón, Juan. Discurso ajeno en titulares periodísticos: un nuevo modelo de análisis. UNAM, 2018.

Núñez Ladevéze, Luis. Introducción al periodismo escrito. Ariel, 1995.

Pedroso, Rosa Nívea. “Elementos para una teoría del periodismo sensacionalista”. Comunicación y Sociedad, núm. 21, 1994, pp. 139-157.

Pedroso, Rosa Nívea. A construção do discurso de sedução em um jornal sensacionalista, Annablume, 2001.

Postman, Neil. Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Showbusiness. Methuen, 1985.

Pratt, Elizabeth. “Communicating by Computer”. Successful Online Learning, editado por Theresa A. Middleton Brosche. Johns and Bartlett Publishers, 2011, pp. 113-126

Ramos, Roberto. Os sensacionalismos do sensacionalismo: uma leitura dos discursos midiáticos. Sulina, 2012.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. Nueva gramática de la lengua española. Manual. Planeta Mexicana, 2010.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. Ortografía de la lengua española. Espasa Libros, 2010.

Rincón, Omar. “Me gusta la chica mala del periodismo: divagaciones en torno a eso que se llama periodismo rojo, amarillista, policial, chicha, sensacionalista o de segurismo”. La chica mala del periodismo: crónica roja en Bolivia, editado por Cecilia Lanza. Friedrich Ebert Stiftung, 2010, pp. 25-48.

Rodrigo Alsina, Miquel. La construcción de la noticia, 4a ed. Paidós, 1989.

Romero Álvarez, María de Lourdes. Análisis sintáctico de los titulares en diez periódicos nacionales. UNAM, 1990.

Ryu, Jung Shig. “Public Affairs and Sensationalism in Local tv News Programs”. Journalism Quarterly, vol. 59, núm. 1, 1982, pp. 74-137. https://doi.org/10.1177/107769908205900111

Sunkel, Guillermo. Razón y pasión en la prensa popular. Un estudio sobre cultura popular, cultura de masas y política. Instituto Latinoamericano de Estudios Transnacionales, 1985.

Tannenbaum, Percy H. y Mervin D. Lynch. “Sensationalism: The Concept and its Measurement”. Journalism & Mass Communication Quarterly, núm. 37, 1960, pp. 381-392.

Udeze, Sunny Emmanuel y Chikezie Emmanuel Uzuegbunam. “Sensationalism in the Media: the Right to Sell or the Right to Tell”. Journal of Communication and Media Research, vol. 5, núm. 1, 2013, pp. 69-78.

Uribe Rodrigo y Barrie Gunter. “Are ‘Sensational’ News Stories More Likely to Trigger Viewers’ Emotions than Non-sensational News Stories? A Content Analysis of British tv news”. European Journal of Communication, núm. 22, 2007, pp. 207-228. https://doi.org/10.1177/0267323107076770

Portada del artículo "Caracterización formal del sensacionalismo"

Published

2024-06-28

How to Cite

Nadal Palazón, J. “Formal Characterization of Sensationalism in Mexican Press Headlines”. DISCOURSE STUDIES, vol. 10, no. 1, June 2024, pp. 86-110, doi:10.30973/esdi.2024.10.1.176.