“The Desire of the Rose”: Tattooing, Ekphrasis, and Queer Desire in Texts by Samuel Steward and Sylvia Plath

Louisa Söllner

Resumen


This paper explores texts by Samuel Steward and Sylvia Plath that engage with the cultural space of the tattoo studio. It focuses on Plath’s story “The Fifteen Dollar Eagle” and on Steward’s various narratives about his transformation from a university professor into a tattoo artist. My readings trace how a conflict with the literary heritages of modernism, emerging through the marginalization of queer desire in modernist traditions, leads both authors to turn to alternative cultural spaces. Tattooing, in their texts, not only produces epidermal inscriptions, but also promises a subversion of social and aesthetic hierarchies and permits imagining relationships that defy heteronormativity.

Keywords: tattoos, ekphrasis, queer desire, Samuel Steward, Sylvia Path

Resumen

Este ensayo explora los textos de Samuel Steward y Sylvia Plath que interactúan con el espacio cultural del estudio de tatuajes. El artículo se centra en la narración de Plath “The Fifteen Dollar Eagle” y en las múltiples narraciones de Steward sobre su transformación de profesor universitario a artista tatuador. Mis lecturas trazan la manera en que un conflicto con los patrimonios literarios del modernismo, surgidos a través de la marginación del deseo queer en las tradiciones modernistas, lleva a ambos autores a inclinarse por espacios culturales alternativos. En sus textos, el tatuaje no solo crea inscripciones epidérmicas, sino que también promete una subversión de las jerarquías sociales y estéticas y permite imaginar relaciones que desafían la heteronormatividad.

Palabras clave: tatuajes, écfrasis, deseo queer, Samuel Steward, Sylvia Plath

 

Texto completo:

79-97 (English)

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