“Who inscribes Whom?”: Blood, Ink, and Deconstruction // “¿Quién inscribe a quién?”: sangre, tinta, y deconstrucción

James Martell

Resumen


If, in Ancient Greece “injustice” took the shape of a tattooed woman, Adikia, and if, according to Derrida, “deconstruction is justice,” or in other words, Dike, could we speak—following this tradition—of a deconstructive or Derridean tattoo? The Derridean corpus has a fair share of tattoos in its body, some external, as citations of other tattoos or tattooed bodies, and others internal, describing its own limbs, like the columns of Glas. In face of the key principle of visibility through the invisibility of our digital age, the blood and ink of the tattoo are perhaps the deconstructive answer, or at least an intimation of a response to the blindness of our inscriptions. These body and corpus’ inscriptions (words and images, paper and skin on multiple surfaces or screens) will not reaffirm any border (that has never been the desire of the tattooed tribes). However, they might restructure them, turning them into Deleuzian and Guattarian lines of flight “between the national and the global, and even between the earth and the extraterrestrial, the world and the universe” (Paper Machine 57), reproducing them through multiple ink inseminations, instead of limiting the surfaces; in Derridean words, making a plurality of substrates of every desire for (a) khôra. 

Keywords: Derrida, tattoo, justice, deconstruction, plasticity, theory, philosophy, aesthetics

Si en la Antigua Grecia la “injusticia” tomaba la forma de una mujer tatuada, Adikia, y si, según Derrida, “la deconstrucción es justicia” o, en otras palabras, Dike, ¿podríamos entonces hablar—siguiendo esta tradición—de un tatuaje deconstructivo o derrideano? El corpus derrideano lleva una buena cantidad de tatuajes en el cuerpo. Algunos son externos, como frases de otros tatuajes o cuerpos tatuados; otros son internos y describen sus propias extremidades, como las columnas de Glas. Frente al principio clave de visibilidad a través de la invisibilidad de nuestra era, la sangre y la tinta del tatuaje son, tal vez, la respuesta deconstructiva, o por lo menos el indicio de una respuesta a la ceguera de nuestras inscripciones. Estas inscripciones en cuerpo y en corpus (palabras e imágenes, papel y piel en múltiples superficies o pantallas) no reiterarán las fronteras (ese nunca ha sido el deseo de las tribus tatuadas). Sin embargo, podrían restructurarlas, convirtiéndolas en líneas de fuga deleuzianas y guattarianas “entre lo nacional y lo global e incluso entre lo terrenal y lo extraterrestre, entre el mundo y el universo” (Paper Machine 57), reproduciéndolas a través de múltiples inseminaciones de tinta, en lugar de limitar las superficies. En términos derrideanos, desarrollando una pluralidad de substratos por cada deseo de (una) khôra.

Palabras clave: Derrida, tatuaje, justicia, deconstrucción, plasticidad, teoría, filosofía, estética

 

Palabras clave


Derrida; tattoo; justice; deconstruction; plasticity; theory; philosophy; aesthetics

Texto completo:

25-35 (English)

Referencias


Derrida, Jacques. “Force de loi/Force of Law.” Cardozo Law Review. 11: 919-1045.

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Derrida, Jacques. Monolingualism of the Other. Trans. Patrick Mensah. Stanford: Stanford UP, 1998.

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ISSN: 2448-4857

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